Parkeren

Beschikbaarheid van parkeerplaatsen en de kosten voor parkeren bepalen mede of mensen met de auto komen. Het parkeerbeleid is dus van invloed op hoe mensen naar de campus reizen.

Parkeerbeleid medewerkers
Parkeerbeleid medewerkers

Reiskostenregelingen maar ook parkeervergunningen zijn onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. De campusinstellingen werken allemaal aan duurzamer mobiliteitsbeleid. Inzet is bij allemaal: volledige vergoeding OV, lagere km-vergoedingen voor auto en hogere vergoedingen voor de fiets en combinatie met aanpassing parkeerbeleid (tarieven en /of differentiatie naar bijvoorbeeld reisafstand/functie/werktijden).

Beter benutten bestaande parkeercapaciteit
Beter benutten bestaande parkeercapaciteit

De campusinstellingen onderzoeken de mogelijkheid om gebruik te gaan maken van elkaars parkeerterreinen, met gelijke tarieven,  één toegangssysteem en  een parkeerverwijssysteem. Hierdoor  worden de bestaande parkeerplaatsen beter benut en is er minder zoekverkeer.

Tegengaan parkeeroverlast op straat
Tegengaan parkeeroverlast op straat

Op verschillende plekken rondom de campus Heijendaal ervaren bewoners parkeeroverlast doordat een deel van de medewerkers en studenten uitwijkt naar de omliggende wijken, waar het parkeren gratis is. Om dit tegen te gaan wordt vanaf eind 2025 in fasen betaald parkeren ingevoerd in de wijken rondom de campus en wordt het juist aantrekkelijker om op de campus te parkeren.

In wijken met parkeerregulering betalen bewoners 1 euro voor de eerste auto, voor hun bezoek gelden speciale tarieven. Op verzoek van de gemeenteraad wordt nog onderzocht of er een speciale regeling kan komen voor kort parkeren om de ondernemers tegemoet te komen.