Infrastructuur
Op een aantal wegen op en rondom de campus is sprake van verkeersknelpunten. Kleinere en grotere maatregelen (in combinatie met minder autoverkeer) moeten ervoor zorgen dat de verkeersituatie verbetert. Uitgangspunt bij aanpassingen is er meer ruimte komt voor voetgangers, fietsers en het OV en dat maatregelen op de ene plek niet mogen leiden tot problemen ergens anders.
Op verschillende plekken op en rondom de campus zijn verkeersknelpunten. Samen met de bewoners kijken we hoe we de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid op deze plekken kunnen verbeteren. Als eerste wordt de d’Almarasweg/Kwekerijweg aangepakt. Hier nemen we maatregelen om de veiligheid voor fietsers te verbeteren. Het kruispunt Kwekerijweg/Heyendaalseweg/Houtlaan gaan we ombouwen tot ovatonde (ovale rotonde). Hoe we de verkeersituatie op de Heyendaalseweg en de Kapittelweg kunnen verbeteren is onderdeel van het proces dat nu loopt in het kader van de gebiedsvisie.
Auto’s, fietsers, voetgangers en OV willen we zoveel mogelijk scheiden. Dat is goed voor de doorstroming én voor de verkeersveiligheid.
Bezoekers van de campus rijden nu nog vaak onnodig rond, op zoek naar een parkeerplek. Dit willen we tegen gaan door een duidelijke parkeerroute met een verwijssysteem te maken.
Vanaf station Heyendaal kiezen veel mensen ervoor om te lopen naar hun eindbestemming. Daarom willen we de looproutes tussen station Heyendaal en de HAN, het Radboudumc en de bestemmingen aan de Heyendaalseweg verbeteren. Daarbij wordt vooral gekeken naar de Verlengde Groenestraat, de Heyendaalseweg en de oversteekbaarheid van de Kapittelweg.
Op het campusterrein willen de instellingen meer groen toevoegen en aantrekkelijke wandel-, fiets- en beweegroutes maken. Niet alleen voor de medewerkers, studenten en bezoekers maar ook voor de omwonenden van de campus. Dit is onderdeel van de gebiedsvisie waar de campuspartners op dit moment aan werken.
Om de verkeersdrukte in Heijendaal te monitoren is een speciaal dashboard ontwikkeld. Hierop is te zien hoeveel motorvoertuigen er over de detectielussen bij de verkeerslichten rondom de campus rijden. Het aantal fietsers wordt ieder najaar gemeten met behulp van speciale tellussen. Verkeersdrukte campus Heijendaal | Tableau Public