Openbaar vervoer

Het Openbaar Vervoer is in veel gevallen een goed alternatief voor de auto. De reistijd kan nuttig worden besteed en het OV kan in veel gevallen concurreren qua reistijd en kosten. Connexxion (Breng), NS, Arriva, gemeente en Provincie werken samen om het OV verder te verbeteren en aantrekkelijker te maken. De campusinstellingen willen d.m.v. hun beleid het gebruik van het OV stimuleren.

Bus
Bus

Buslijn 10: De drukke lijn 10, die rijdt tussen station Nijmegen en de Campus krijgt met ingang van juni 2026 extra lange zero-emissiebussen van 25 meter (de huidige bussen zijn 18 meter).  De nieuwe bussen hebben 5 deuren wat het in- en uitstappen makkelijker maakt.

Heijendaalkaartje: Breng heeft een speciaal Heijendaalretourtje waarmee patiënten, bezoekers en medewerkers met 10% korting met de bus naar de campus Heijendaal kunnen reizen. Vanuit Nijmegen zijn de kosten voor een retourtje €2,76. Wie in de regio woont, reist voor €5,07 heen en terug. Iedereen die een bestemming op de campus heeft, kan het retourtje bestellen via de website van het Radboudumc.

Buslijn Nijmegen-Kleve: Deze lijn 58 was een uursdienst, maar is in de spits een halfuursdienst geworden. Het streven is om daar op termijn de hele dag een halfuursdienst van te maken.

Elektrificatie Maaslijn
Elektrificatie Maaslijn

De Maaslijn wordt geëlektrificeerd. Door de elektrificatie wordt het treinverkeer niet alleen schoner (geen dieseltreinen meer) maar kunnen er ook meer en snellere treinen komen met meer capaciteit. Arriva onderzoekt of het mogelijk is om de frequentie tussen Nijmegen en Mook/Molenhoek in de ochtendspits te verdubbelen van 4 naar 8 treinen per uur. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid van Station Heyendaal, zowel vanaf het zuiden als  vanaf station Nijmegen.

Verbouwing Station Heyendaal
Verbouwing Station Heyendaal

Het station uit 1972 was behoorlijk uit z’n jasje gegroeid en is verbouwd. Er zijn nu bredere perrons, een nieuwe traverse en een grotere fietsenstalling. Het station is ook zichtbaarder geworden vanaf de Heyendaalseweg. Met aanpassingen op de Verlengde Groenestraat en een betere oversteek op de Heyendaalseweg wordt het station ook beter bereikbaar voor fietsers en voetgangers.

P+R’s
P+R’s

Gebruik maken van het OV kan ook voor een gedeelte van de reis. Er wordt gekeken waar bestaande P+R’s verbeterd kunnen worden en wat kansrijke locaties zijn voor nieuwe P+R’s. De locaties moeten goed bereikbaar zijn met de auto en een goede trein- of busverbinding hebben (of kunnen krijgen). Locaties die in beeld zijn, zijn de treinstations van Elst, Cuijk en Mook-Molenhoek. Die laatste kan interessant zijn op het moment dat de Maaslijn is geëlektrificeerd. Arriva kijkt namelijk of ze tijdens de spits het aantal treinen tussen Mook-Molenhoek en Nijmegen kunnen verdubbelen. Dat zou niet alleen de N844 (Mook–Malden) kunnen ontlasten maar ook buslijn 10.

Voor een overstapplek op de bus is er nu al de P+R bij Ressen. Op vertoon van een parkeerkaartje kun je met vier personen verder reizen met de bus. De gemeente kijkt nog naar een locatie aan de west- en aan de oostkant van de stad.