Inloopbijeenkomst Mobiliteit Heijendaal

Reizigers campus

De campus Heijendaal is de grootste werkgelegenheidslocatie van Gelderland en trekt iedere dag vele tienduizenden bezoekers. Om de campus en omgeving, maar ook de rest van de stad zo goed mogelijk bereikbaar te houden, werkt de gemeente samen met de campuspartners en vervoerders aan allerlei maatregelen op het gebied van de mobiliteit.

Op 6 oktober organiseerden de gemeente samen met de campusinstellingen een inloopbijeenkomst over dit onderwerp voor omwonenden van de campus.

De gemeenteraad heeft het afgelopen jaar niet alleen de Gebiedsvisie Heijendaal vastgesteld, maar ook een aantal gemeentebrede maatregelen die ervoor moeten gaan zorgen dat het verkeer in de stad en rondom de campus veiliger en schoner wordt.  Daarnaast gaat de gemeente aan de slag met de herinrichting van een aantal straten rondom de campus. Op 6 oktober was er informatie te vinden over:

  • Invoering betaald parkeren: De omgeving van de campus Heijendaal is één van de gebieden in Nijmegen waar het komende jaar gefaseerd betaald parkeren wordt ingevoerd.
  • Mobiliteitsbeleid campusinstellingen: De instellingen op de campus gaan allemaal nieuw mobiliteitsbeleid invoeren. Denk daarbij aan het (financieel) aantrekkelijker maken van fiets en OV en het gebruik van de auto juist minder aantrekkelijk.
  • 30 als norm: De gemeenteraad heeft begin dit jaar ook besloten dat de maximumsnelheid op een groot aantal wegen in de stad 30 km/u moet worden. Rondom de campus gaat het om de Kapittelweg, Heyendaalsweg, Houtlaan en Philip van Leijdenlaan. Als deze wegen aan de beurt zijn voor groot onderhoud maken we samen met de bewoners de ontwerpen voor een andere inrichting.
  • Zero emissiezone stadslogistiek en milieuzone brom en snorfietsen: De campus Heijendaal is een van de drie gebieden in de stad waar veel vrachtwagens en bestelbusjes komen. Om ervoor te zorgen dat de lucht in de omgeving van de campus schoner wordt is hier een zero-emissiezone ingevoerd voor vracht- en bestelauto’s te voeren. De oudste busjes mogen nu al niet meer. Over een aantal jaar mogen er alleen nog maar elektrische busjes en vrachtwagens het gebied in. Ook oude vervuilende brom- en snorfietsen mogen hier sinds begin dit jaar niet meer rijden.
  • Rotonde Houtlaan en fietsstraat Laan van Scheut
    • Het kruispunt Houtlaan Kwekerijweg en Heyendaalseweg willen we overzichtelijker en veiliger maken. Daarom wordt dit kruispunt omgevormd tot rotonde.
    • De Laan van Scheut is in 2026 aan de buurt voor onderhoud. Deze werkzaamheden willen we aangrijpen om de straat om te vormen tot fietsstraat (auto te gast).

Bekijk hier meer informatie.