Volop ruimte aan duurzame mobiliteit op Campus Heijendaal

Droombeeld Campus Heijendaal Bron: Posad Maxwan.
Meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en ontmoeting. Midden in een bosrijk landschap met bijzondere en karakteristieke gebouwen. Maar ook: plek voor wonen en innovatieve ontwikkelingen. Dat is hoe Campus Heijendaal er in 2040 uit zou moeten zien volgens de Radboud Universiteit, het Radboudumc, de HAN en de gemeente Nijmegen.
Dit gezamenlijke toekomstbeeld staat beschreven in de gebiedsvisie Campus Heijendaal. De Nijmeegse gemeenteraad heeft deze visie onlangs vastgesteld. Het is nog geen vastomlijnd, concreet plan, maar een beeld op hoofdlijnen. Daarin maken de samenwerkende partijen samen keuzes welke ambities zij op Campus Heijendaal willen realiseren en hoe zij hier vorm aan willen geven.
STOMP
Omdat de campus de grootste werkgelegenheidslocatie van Gelderland is, is er in de visie veel aandacht voor mobiliteit en bereikbaarheid. Om het gebied bereikbaar te houden, is het belangrijk dat meer mensen kiezen voor fiets of OV. Dat neemt minder ruimte in beslag dan de auto en is bovendien schoner. In de visie is daarom vastgelegd dat de campus wordt ingericht volgens het STOMP-principe:
- Stappen
- Trappen
- OV
- MaaS (=deelmobiliteit)
- Privé-auto
Concreet betekent dit dat er meer en betere fiets- en wandelpaden in het gebied komen, de doorstroming voor het OV verbetert en mogelijkheden voor deelmobiliteit worden uitgebreid. Op de campus wordt 30 km/u de norm. Met de auto naar de campus reizen wordt ontmoedigd.
Ziekenhuis
Tegelijkertijd moet het ziekenhuis voor patiënten of personeel met nachtdiensten goed bereikbaar blijven met de auto. Parkeerplaatsen daarvoor komen zo veel mogelijk bij elkaar te liggen op logische en goed bereikbare locaties, bij voorkeur aan de rand van de campus.
Parkeeroverlast in omliggende wijken
Veel medewerkers van de campus parkeren nu nog in omliggende wijken. De parkeeroverlast hiervan, willen we tegengaan door in de wijken rondom de campus betaald parkeren in te voeren tijdens kantooruren. De gemeente is met de instellingen op de campus in overleg over de tarieven van parkeren op de campus: kosten voor parkeren op de campus moeten lager zijn dan de parkeertarieven in de omliggende wijken. Voor bewoners gaat een parkeervergunning 1 euro per maand kosten voor de eerste auto. Ook voor bezoek zijn er speciale lage tarieven. De gemeenteraad moet nog een besluit nemen over het betaald parkeren.
Benieuwd naar de gebiedsvisie?
Bekijk de gebiedsvisie Campus Heijendaal.