Vanaf half 2026: 30 km als norm op veel wegen in Nijmegen

Remafstand beter gezichtsveld minder zware ongevallen

Vanaf half 2026 gaat op een groot aantal straten in de stad de maximum snelheid omlaag van 50 naar 30. Op straten waar de huidige inrichting nog niet past bij 30-km/uur gebeurt dat op het moment dat ze toe zijn aan groot onderhoud.

Begin 2025 heeft de gemeenteraad besloten dat op een groot aantal wegen in de stad de maximumsnelheid verlaagd wordt van 50 naar 30 km/uur. Dat zorgt voor minder ongelukken, minder verkeerslawaai en een afname van het aantal korte autoritten. Omdat een 30 km weg smaller mag zijn dan een 50 km weg, ontstaat ook meer ruimte voor fietsers en voetgangers én voor bomen en groen om hittestress en wateroverlast tegen te gaan.

Voor de invoering van 50 naar 30 zijn 3 categorieën:

  1. Omzetting in één keer, half 2026: Dit zijn de straten met een hoog veiligheidsrisico, namelijk straten waar relatief veel verkeersongevallen zijn gebeurd en straten zonder fietsvoorzieningen. Deze straten kunnen worden omgezet naar 30 km/uur door plaatsing van borden en aanpassingen van de wegmarkeringen.
  2. Omzetting met aanvullende maatregelen, half 2026. Op deze straten zijn aanvullende snelheidsremmende maatregelen nodig  zoals  busdrempels, wegversmallingen en asverspringingen. Deze maatregelen zijn relatief snel en eenvoudig te realiseren omdat ze op de wegverharding worden  gemonteerd. De maatregelen worden bepaald in overleg met bijvoorbeeld OV en hulpdiensten.
  3. Omzetting na herinrichting: Dit zijn de straten met vrijliggende fietspaden, de straten die tot en met 2030 aan de beurt zijn voor onderhoud én straten als onderdeel van gebiedsontwikkelingen. Deze straten kunnen worden omgezet naar 30 km/uur zodra een herinrichting gekoppeld kan worden aan groot onderhoud of aan een gebiedsontwikkeling. Rondom de campus gaat het om de Kapittelweg, Heyendaalseweg, Erasmuslaan, Houtlaan en Philips van Leydenlaan. Als deze wegen aan de beurt zijn voor groot onderhoud maken we samen met de bewoners én gebruikers de ontwerpen voor een andere inrichting.

In de bijgevoegde raadsbrief is te vinden om welke straten het gaat en wanneer ze worden aangepast.